10 jul: New York

Foto's

Vandaag alweer de laatste dag New York.
Op deze dag hebben we een bezoek aan lady Liberty op het programma staan. Het plan was om sowieso kaartjes via het internet te bestellen en toen we van Elly hoorden dat de kaartjes inclusief kroonbezoek te koop waren - sinds 4 juli is bezoek aan de kroon weer mogelijk - hebben we deze gelijk online gekocht. Net op tijd want binnen de kortste keren was alles uitverkocht.

We hadden gekozen voor bezoek om 09.00 uur 's morgens, voor het geval dat we ons zouden verslapen toch maar een wake-up call ingesteld voor 06.30 uur. We hebben ons snel gedoucht en aangekleed, ergens wat ontbeten en zaten om 08.00 uur in de metro naar South Ferry. Daar aangekomen waren we niet de enige bezoekers voor de Lady, er lagen 3 boten waarvan er een al helemaal vol was. Voor we de boot opgingen wisselden we ons reserveringsprintje van thuis in voor papieren tickets en omdat we thuis al gereserveerd hadden hoefden we gelukkig niet te wachten in de lange rij die er al stond.

Hierna volgde de eerste security check, vervolgens gingen we de boot op. We zochten een plekje boven, achter op het dek. We hadden weer schitterend weer en dus ook een schitterend uitzicht op de skyline van New York.

Aan gekomen op Liberty Island, verliep het een beetje rommelig, maar dat kwam ook omdat wij zelf het briefje niet gelezen hadden dat we meekregen bij het omwisselen van de kaartjes. We sloten aan in de rij mensen, toen bleek dat alleen camera's mee mochten en verder niets, moesten we eerst onze rugtas en andere spulletjes in een kluisje doen in de museumstore. Nadat gedaan te hebben sloten we opnieuw aan in de rij, bij navraag aan de ranger of we de goede stonden omdat wij crowntickets hadden, bleek dat we ons eerst moesten melden bij het information center bij de ingang van het eiland, met 4 persoonlijke foto-id's. Pfff..... Weer naar de kluisjes tas er uit, id's laten zien, we kregen allemaal een speciaal polsbandje om, (ja het is best bijzonder de kroon in te mogen :) ) vervolgens weer tassen in de kluis en daarna melden bij een ranger. We kwamen nu in een andere rij, vanaf hier gingen we in groepjes opnieuw door een securitycheck, waarbij je als je een jurk/rok aan zou hebben het Marlyn Monroe effect zou krijgen, je moest namelijk in een cabin staan waar "luchtstoten" van alle kanten kwamen.
Wachtend in de rij vroeg de securitysergeant aan Leandro wie zijn favoriete voetbalspeler was, toen hij zei Romero, zij hij: Out!!! Hoe kun je nu een Braziliaan noemen alles jullie zoveel goede spelers hebben! Hij was goed op de hoogte, zijn moeder bleek bij de ABN Bank in New York gewerkt te hebben, vandaar.

We werden verder geleid het gebouw in, waar we ons weer moesten melden bij een ranger. Hier werden onze namen genoteerd en moesten een half uur wachten we zouden mee gaan met de tour om 10.45 uur. Hij adviseerden ons ten zeerste hier nog te plassen en water te drinken, dat was boven allemaal niet mogelijk en het zou er benauwd en warm zijn, meer dan 20 F warmer dan buiten.
Ook vertelde hij dat er op meerdere plekken rangers zouden zijn en je je niet hoefde te schamen als je het te zwaar vond.

Nou eindelijk was het zo ver en gingen we naar boven, in het begin zijn de treden nog normaal van grootte maar al snel wordt het smaller en smaller, en benauwder. We liepen met een groepje van zo'n 13 man naar boven. Opeens kreeg ik het benauwd en werd een beetje angstig, (dacht opeens aan de BHVcursus :), hoe ik daar nou bijkwam? :) het idee dat je geen kant op kon als er iets zou gebeuren, echt een beetje claustrofobisch, de kroon kon me gestolen worden ik ging terug. Dat kon wel, ondanks dat de ranger beneden gezegd had van niet. Het is net zoals met parkeergarages (snap ik ook nooit hoe dat werk) maar de trap had twee kanten een naar boven, en een naar beneden.
Dus heel jammer, maar ik heb het niet afgemaakt, Prospero en de kinderen wel. Zij vonden het heel leuk en wel bijzonder dat zij daar gestaan hadden, zij begrepen mij niet helemaal.

Toen we allemaal weer beneden waren hebben we nog van buiten af het beeld aanschouwd en wat rondgelopen. Tegen 12 uur namen we de boot terug, deze vaart eerst langs Ellis eiland, het eiland waar via de immigranten de VS binnenkwamen en gekeurd werden. Dit kun je ook bezoeken maar wij hebben dit deze keer i.v.m. tijdgebrek overgeslagen, we wilden nog een paar andere dingen doen/zien.

Terug aan vaste wal liepen we door Battery Park, waar het een drukte van belang was, naar het finacial district, naar Wall street. Ondertussen hadden we trek gekregen en wilden de kinderen naar Mcdonalds. Deze Mcdonalds was wel bijzonder (haha) er zat een pianiste te spelen aan een vleugel en medewerkster "dekte voor ons de tafel" (placemets, servetjes en rietjes). Hierna bezochten we Ground Zero, althans de bouwput die het nu is. En ook al zie je er niets meer van het, je gaat in gedachte toch terug naar toen. En je ziet zo weer de beelden voor je van de mensen die toen in hun wanhoop naar beneden sprongen. Inmiddels is er een informationcenter ingericht waar je moet betalen voor een rondleiding, dit besloten wij ook over te slaan (we wilden nog meer doen) Wel gingen we om de hoe nog even naar de gedenkplek van de omgekomen brandweerlieden.

Hierna pakten we de metro naar Columbus Circle, we wilden nog graag Central park bezoeken. Op Columbus Circle huurden we voor $25 vier fietsen en gingen het park in. We hebben hier rondgefiets en even lekker gelegen op Sheep Meadow, waar het een drukte van belang was.
Hierna bezochten we nog Strawberry Fields, een gedenkplek voor John Lenon, die hier vlakbij vermoord is.

Om half vijf leverden we de fietsen weer in en liepen naar ons hotel. Het was nog heerlijk weer, dus nog even lekker naar het zwembad, en we hadden geluk, want het zwembad, dat normaal om 18.00 uur sluit, bleef deze keer open tot 18.45.

Terug op de kamer waren we eigenlijk allemaal wel moe, we keken wat tv, verkleedden ons en aten in de buurt een pizza. Tegen tienen lagen we allemaal in bed.