08 jul: New York

foto's

Ik was al om half drie wakker en de rest van de familie begon zo rond 05.30 uur ook te draaien in bed. Na nog even geprobeerd te hebben om wat te slapen zijn we toch allemaal maar gaan douchen en aankleden. We maken gebruik van het feit dat je in het begin zo vroeg wakker bent, dat wordt straks wel anders.
Voor het ontbijt gaan we het hotel uit en een stukje verder in de straat eten bij Moonrock Diner, ons eerste Amerikaanse ontbijt en dat bestaat natuurlijk uit pancakes, eieren, spek, french toast enz. Het smaakt ons goed. Tijdens het ontbijt bespreken we wat we zullen doen vandaag.
Omdat we nog zo lekker vroeg zijn en het mooi helder weer is besluiten we naar het Empire State Building te gaan.

Eerst nog even naar het hotel om wat spulletjes op te halen en dan gaan lopen we naar metrostation Columbus Circle waar we voor $27 p.p. een metrocard kopen waarmee je een week lang ongelimiteerd met de metro kunt reizen. We stappen in de goede metro - vinden we toch knap de eerste keer - en gaan er uit op 34th Street. Vanaf hier lopen we naar het Empire State Building.

We kopen kaartjes voor het observation deck en gaan met de lift razendsnel naar de 80ste verdieping en vanaf daar met een andere lift nog 6 etages hoger. Daar aangekomen zijn we onder de indruk van het uitzicht, we hebben geluk met het weer, het is ontzettend helder.
Ik was hier in 1978, maar kan het me eigenlijk niet meer voor de geest halen, alleen dat de lift zo snel ging, dat weet ik nog. We maken veel foto's en genieten van het uitzicht. Ik vond het boven al redelijk druk, soms moest je even wachten voordat je op een bepaald plekje kon gaan staan en dat terwijl we beneden zó konden doorlopen, er stonden nog geen rijen.

We blijven een uurtje boven. Hierna maken we beneden net een "show" mee van de NYPD. Al het verkeer wordt stilgelegd en twee lange rijen politie auto's rijden met zwaailichten en sirenes weg. Een man achter me hoor ik zeggen: "they're showing their power". Nouja dat kan wel zijn, het is toch wel leuk om te zien en een gebrek aan politie is hier in ieder geval niet, je ziet ze constant en dat geeft wel een veilig gevoel.

We besluiten een stuk te lopen van een route uit het boekje 100% New York. Onderweg kopen we "I love NY t-shirts" en willen iets gaan drinken bij 230, een bar/restaurant op een dak, maar helaas moet je daarvoor 21 zijn. Jammer dat gaat niet door
We vervolgens onze weg en komen bij het Flatiron Building, een gebouw in de vorm van een strijkijzer. Ondertussen hadden we nog steeds dorst en we lopen verder naar naar
Pete's Tavern , hier drinken we buiten op het terrasje een colaatje. Het is het oudste restaurant/bar van New York, geopend in 1864 en sindsdien geen dag gesloten geweest zelfs tijdens de drooglegging werd er hier geschonken het bedrijf ging toen "undercover" als bloemist. Van af hier gaan we richting Union Square en nemen de metro naar ons hotel. Het is inmiddels een uur of twee en de jetlag begint een beetje op te spelen, we gaan lekker naar het zwembad waar we ons de verdere middag vermaken.

Tegen zessen pakken we de metro naar Brooklyn Heights om Manhattan te bekijken vanaf de overkant. We lopen richting de Brooklyn Bridge met eventueel het idee om deze over te lopen, maar ondertussen beginnen onze magen ontzettend te knorren, we kijken bij het River Cafe, dat ligt op een schitterend puntje maar daar betaal je ook voor en daar hebben we geen zin in dus wordt het een pizza iets verder op.

Als we klaar zijn is het inmiddels donker en hebben we geen zin meer om de brug over te lopen, we gaan nog even terug naar de waterkant om Manhattan by Night te bewonderen. Hierna moeten we de metro weer zien te vinden, we schieten een paar meiden aan en vragen de weg. We kunnen wel achter hen aanlopen zij gaan ook die kant op. Een stukje verder gaan ze met elkaar in overleg en blijkt dat ze ook niet weten waar we precies naar toe moeten!!! Ik vraag het een voorbijgangster die wijst ons de weg, de meisjes blijven nog overleggen, we nemen afscheid van hen en vinden snel de metro. In de metro vallen de kinderen al in slaap tegen half elf zijn we terug op de kamer, ik kan de moed niet meer opbrengen om het verslag te typen. Ik wil maar een ding: slapen.
Al snel zijn we allevier onder zeil.